Astenia de primavara

Astenia este o afecțiune asociată schimbării de sezon și este caracterizată prin variații ale dispoziției și lipsă de energie. Prezintă simptome similare cu stresul, epuizarea și depresia, și în funcție de persoana afectată, debutul poate fi toamna-iarna sau primăvara.

Astenia de primăvară este o senzație de slăbiciune favorizată de modificarea temperaturii, a presiunii atmosferice, de lumina mai puternică a soarelui, dar și de epuizarea pe perioada iernii a resurselor nutritive și a vitaminelor. Simptomele asteniei de primăvară pot ascunde o afecțiune mult mai gravă – depresia de primăvară. Echilibrul sistemului nervos și odihna sunt influențate de modificări ale unor substanțe chimice precum serotonina – un neurotransmițător responsabil cu starea de spirit – și melatonina – hormonul implicat în inducerea senzației de somn.

Este mai frecvent întâlnită primăvara și este acceptată ca o stare normală trecătoare, mai mult decât o problemă de sănătate. În mod tradițional, este combatută cu un aport crescut de vitamine, fie că este vorba de suplimente alimentare, fie de un consum mai mare de legume și fructe.

O mai mare predispoziție la apariția asteniei și a depresiei de primăvară există în cazul:

  • persoanelor de sex feminin
  • persoanelor mai tinere și adulților, între 15 și 55 de ani
  • persoanelor care au membrii apropiați din familie afectați de această formă de depresie

Simptomele asteniei si depresiei de primăvară pot fi:

  • Tonus muscular scăzut
  • Nervozitate
  • Anxietate
  • Instabilitate emoțională
  • Încredere de sine scăzută
  • Pierderea interesului pentru activitățile obișnuite
  • Insomnie
  • Probleme de concentrare
  • Stare de oboseală, nejustificată de lipsa somnului
  • Tensiune sanguină scăzută
  • Probleme cu apetitul și greutatea corporală

Medicul vă poate recomanda efectuarea unor analize de sânge pentru a se elimina posibilitatea unei activități reduse a glandei tiroide, hipotiroidism.

Simptomele asteniei de primăvară nu pot fi eliminate complet, nu există un tratament propriu-zis, dar există câteva soluții pentru a putea depăși mai ușor această perioadă:

  • alimentație bogată în minerale și vitamine, mai ales vitamina A, vitamina C, complexul de vitamine B (în special B12)
  • hidratare
  • mai multe activități în aer liber
  • spațiul în care vă aflați să valorifice lumina naturală și să fie bine aerisit
  • exerciții fizice moderate (mersul cu bicicleta, alergarea etc.)

 

Top