Sunteti pur si simplu trist sau aveti tulburare depresiva majora?

Va luptati cu dumneavoastra sa va sculati din pat? Este doar gândul de a va îmbraca obositor? Este mai puțin plăcut să vă petreceți timpul cu prietenii și familia? Va regasiti in situatia in care aveti un apetit mai mare decat de obicei? Mulți oameni cred că depresia înseamnă doar un sentiment accentuat de tristete. Totuși, nu trebuie să fiți in lacrimi pentru a fi deprimat. Toate trairile de mai sus afectează modul în care va gândiți, simțiți, comportați și exprimați. De fapt, depresia este una dintre cele mai frecvente boli la nivel mondial, potrivit Organizației Mondiale a Sănătății.

Numai în Statele Unite afectează aproximativ 16 milioane de persoane (10,4% dintre femei și 5,5% bărbați) într-un interval de un an.

Cum știți că este o tulburare depresivă majoră?

De fapt, pentru a fi diagnosticat cu tulburare depresivă majoră, uneori denumită depresie clinică sau pur și simplu MDD, trebuie să simțiți mai multe simptome distincte pentru cea mai mare parte a zilei, aproape în fiecare zi, timp de cel puțin două săptămâni. Unul dintre aceste simptome trebuie să fie sentimente persistente de tristețe sau goliciune, printre care si pierderea interesului pentru activitățile placute, cum ar fi hobby-urile, timpul cu prietenii sau chiar și sexul.

În conformitate cu Manualul curent de Diagnostic și Statistic al Tulburărilor Mentale, aveți nevoie de cel puțin patru dintre următoarele simptome:

  • Schimbări semnificative ale apetitului (scădere în greutate sau creștere fără legătură cu dieta )
  • Probleme de somn (insomnie) sau de somn prea mult (hipersomnie)
  • Creșterea agitației (numită agitație psihomotorie) sau opusul (numită retardare psihomotorie)
  • Oboseala sau pierderea energiei, facand dificile sarcini chiar simple
  • Senzația de lipsă de valoare sau de vinovăție necorespunzătoare, cum ar fi gândirea constantă la greșelile din trecut
  • Dificultatea gândirii clare sau a concentrarii
  • Gânduri recidivante de deces

Este important să rețineți că pentru a lua în calcul un diagnostic de tulburare depresivă majoră, un simptom trebuie să faca sarcinile de zi cu zi mult mai dificile decât de obicei. Totodata, un singur simptom nu va poate determina diagnosticarea finala. De exemplu, dacă aveți probleme cu somnul, insomnia nu va fi considerată un simptom al depresiei majore pentru dumneavoastră.

Când nu este o tulburare depresivă majoră?

Dacă aveți unele dintre simptomele de mai sus, dar nu sunt suficiente sau nu sunt suficient de severe pentru a îndeplini criteriile pentru MDD, este posibil să aveți tulburare depresivă persistentă (PDD), noul nume pentru ceea ce a fost numit anterior distimie. Simptomele PDD sunt similare simptomelor MDD, respectiv probleme de somn, energie scăzută, stima de sine scăzută, dificultăți de concentrare si pofte slabe. Pentru a îndeplini criteriile pentru PDD, starea dumneavoastră de spirit trebuie să fie redusă și trebuie să aveți cel puțin două alte simptome timp de doi ani sau mai mult. Puteți chiar să vă simțiți deprimat și să nu aveți deloc tulburări de dispoziție. Acest lucru se datorează faptului că simptomele multor alte afecțiuni medicale, cum ar fi anemia, tulburările tiroidiene, boala Lyme, boala Parkinson și cancerul pancreatic, se pot masca ca depresie. 

De asemenea, este posibil să se aibă ceva numit "depresie dublă", în care PDD evoluează în MDD (de obicei provocat de un eveniment declanșator, cum ar fi pierderea unui loc de muncă sau nereușita unui obiectiv important. Dubla depresie afecteaza 75 la suta din persoanele cu PDD la un moment dat.

Pentru a face lucrurile mai confuze, medicamentul poate fi de vină. Un studiu publicat in iunie 2018 a estimat ca 33% din adulti pot folosi unul sau mai multe medicamente prescrise care pot provoca efecte secundare care imita depresia si sinuciderea. Acestea includ contraceptive orale, precum și anumite tratamente pentru hipertensiune arterială, colesterol ridicat, reflux de acid gastric și acnee severă. Mulți ar putea fi surprinși să afle că medicamentele lor, în ciuda faptului că nu au nimic de-a face cu starea de spirit sau anxietate sau orice altă afecțiune asociată în mod normal cu depresia, pot crește riscul de a suferi simptome depresive și pot duce la un diagnostic depresiv.

Care sunt rădăcinile depresiei?

Există un acord larg între profesioniștii din domeniul sănătății mintale și cercetători că depresia este cauzată în principal de trei tipuri de factori care interacționează în grade diferite în fiecare pacient: biologică (inclusiv genele, hormonii și sănătatea fizică), psihologică și cum vă vedeți pe voi înșivă) și sociale (cum ar fi evenimentele de viață precoce sau stresul prelungit la locul de muncă sau la domiciliu). Cercetările recente indică, de asemenea, importanța sănătății microbiomei intestinului, bacteriile "bune" menținând funcționarea tractului digestiv cât se poate de bine. Un microbiom sănătos pare să joace un rol esențial în eliberarea hormonilor și a substanțelor chimice cerebrale.

Bariere la tratament: nu toată lumea primește ajutorul de care are nevoie

Depresia majoră este foarte tratabilă, mai ales când tratamentul este adaptat corpului și stilului de viață al unui individ. Cu toate acestea, aproximativ 37% dintre adulții care o au nu primesc nici un tratament, iar pentru cei care fac, există adesea o întârziere lungă. Acest lucru este îngrijorător, având în vedere că depresia netratată ridică riscul unor alte boli, inclusiv boli de inimă, diabet și accident vascular cerebral, precum și abuzul de alcool, cocaină și alte substanțe dependente. Motivele pentru care nu primesc tratament variază. Mulți oameni suferă în tăcere pentru că nu trăim încă într-o cultură în care este ușor să vorbim despre acest subiect. Oamenii simt multă rușine și vină.

Un alt motiv este că depresia încurajează convingerea că nimic nu ar putea fi vreodată de ajutor. Uneori vă luptați, dar în cele mai multe zile doar stați, încercând doar sa respirati. Și pentru că boala este o parte din dumneavoastra, înrădăcinată atât de adânc, începeți să credeți că așa trebuie să simtă toată lumea.

Tratament: Există o varietate de opțiuni

O persoană diagnosticată cu depresie majoră poate fi tratată în mai multe moduri. Abordările cele mai frecvent utilizate sunt:

  • medicația, gândită pentru ameliorarea simptomelor prin inversarea dezechilibrelor în chimia creierului
  • psihoterapia care vizează modificarea tiparelor care afectează negativ starea de spirit
  • o combinație a celor două

Abordarea aleasă poate fi dictată de gravitatea simptomelor. De obicei, depresia ușoară până la moderată este tratată mai întâi cu psihoterapie. Simptomele mai severe pot necesita medicație de la început. Antidepresivele pot fi un instrument eficient pentru a trata depresia majoră, dar acest lucru nu înseamnă neapărat că antidepresivele ar trebui să fie întotdeauna prima linie de tratament. Medicamente ar trebui să fie întotdeauna luate în considerare, împreună cu alte opțiuni, cum ar fi terapii psihologice, în cazul în care acestea sunt disponibile. Pacienții trebuie să fie conștienți de beneficiile potențiale ale antidepresivelor și să vorbească întotdeauna cu medicii despre tratamentul cel mai potrivit pentru ei.

Ce puteți face singur

Căutați-va prietenii și familia. Este posibil să nu fie o surpriză faptul că singurătatea crește riscul depresiei. Mănâncati alimente mai sănătoase, bogate în nutrienți. Un număr tot mai mare de cercetări sugerează că ceea ce mâncați poate afecta sănătatea mintală. De exemplu, un studiu publicat în ianuarie 2017 a constatat că 33% dintre adulții deprimați au fost încurajați să mănânce mai multe fructe, legume, fructe cu coajă lemnoasă, cereale integrale, ulei de măsline si pește. Acestia au beneficiat de o imbunatatire semnificativa a simptomelor, comparativ cu doar 8% dintre adultii deprimati care au primit asistenta sociala fara consiliere nutritionala.

Fiți mai activi din punct de vedere fizic! Cercetările arată că exercițiile fizice pot ajuta la prevenirea și tratarea depresiei. De exemplu, o analiză a Universității din Toronto a analizat 30 de cercetari anterioare și a concluzionat că exercițiile moderate (cum ar fi mersul pe jos sau grădinăritul timp de 20-30 minute pe zi) pot preveni episoadele de depresie la oameni de toate varstele.

Top