De ce va amintiti - sau uitati - visele

Vă amintiți visul pe care l-ați avut aseară? Unele persoane își pot aminti secvențe din el doar pentru câteva minute. Altele uită complet visul încă din momentul în care s-au trezit. S-ar putea să vă întrebați: dacă vă amintiți sau nu povestiri imaginative din noaptea anterioară, indică ceva despre calitatea somnului dumneavoastră?

Nu neapărat, explică experții. 
Toată lumea visează, dar nu toată lumea își și amintește. Și, după cum se dovedește, există câteva motive pentru care ați putea să vă amintiți sau nu. Și oricare ar fi, probabil, nu reprezintă un indicator pentru cât de bine dormiți.
 Când încercăm să justificăm existența viselor, cercetările despre medicina de somn au dezvăluit, probabil, surprinzător de puțin. Experții bănuiesc că scopul viselor ar putea fi să ne ajute să facem față problemelor emoționale din viața de zi cu zi, să fim creativi sau să retrăim un puternic moment emoțional.

Cele mai multe vise au loc in timpul somnului superficial, care reprezintă aproximativ 20% din întregul somn de noapte.
 Dacă va amintiți propriul vis, ar putea fi justificat prin simplul fapt că v-ați trezit în timpul lui, fiind proaspăt în mintea dumneavoastră. Oamenii tind să aibă majoritatea "somnului predispus viselor" în a două jumătate a nopții. Dacă somnul superficial reprezintă 20% dintr-un somn de șapte ore, este puțin mai puțin de o oră, dintre care vă puteți aminti maxim ultimele 10 minute.


Anxietatea, medicația și personalitatea pot afecta visele


Rememorarea viselor nu este corelată cu cât de odihnitor este somnul. În schimb, memorarea acestor vise este mult mai probabil să depindă de un număr de factori, de la nivelul actual de stres până la medicamentele pe care le administrați. Următorii factori pot influența dacă va amintiți sau nu visele:


Nivelul anxietății înainte de culcare

Oamenii sunt mai susceptibili să își amintească visele atunci când sunt îngrijorați sau deprimați, probabil pentru că tind să se trezească mai mult atunci când sunt stresați și fac acest lucru în mijlocul diferitelor vise.   

Medicamente sau probleme de sănătate

Anumite medicamente, inclusiv cele care tratează depresia, pot suprima somnul. În mod similar, apnea de somn (o afecțiune caracterizată prin pauze scurte în respirație de multe ori în timpul somnului) poate, de asemenea, să minimizeze timpul petrecut în cadrul viselor.     

Puteți obține o rememorare mai bună a viselor dumneavoastră?

Cel mai bun moment pentru a încerca să vă amintiți visele dumneavoastră este în primele 90 de secunde după ce vă treziți, înainte ca memoria să dispară. Se recomandă să încercați să vă păstrați corpul în exact aceeași poziție în care vă aflați când v-ați trezit, deoarece acest lucru vă va ajuta să vă măriți memoria de vis. După două minute petrecute în rememorare, redând sentimentele și imaginile din somnul recent, este indicat să le scrieți imediat.

Dacă nu vi le notați sau nu le spuneți partenerului dumneavoastră, probabil că vor dispărea după micul dejun. Cu toate acestea, descrierea visului într-un jurnal este o șansă reală în a declanșa o amintire a visului mai târziu. Încercați să păstrați un carnet și un pix pe noptieră. Nu numai că este un bun instrument ce vă poate ajuta în rememorarea viselor trăite, dar vă ajută și să vă obișnuiți să descrieți experiență trăită, în fiecare dimineață. Acest lucru este considerat o practică mai bună decât chiar povestirea visului unei alte persoane.

Hrana poate juca un rol foarte important în retrăirea visului - în special prin cantitatea de vitamina B6 pe care o ingerati. Un studiu publicat în aprilie 2018 a constatat că persoanele care au luat un supliment de vitamina B6 înainte de culcare au fost mai predispuse să își amintească visele în comparație cu persoanele care nu au luat suplimentele.



Puteți încorpora mai multă vitamina B6 în dieta dumneavoastră în mod natural, gătind și consumând mese care conțin alimente precum pui, pește, lapte, banane și spanac. Acordați atenție dozelor dacă vă administrați vitamina B6 prin suplimente. Limita superioară de siguranță pentru adulți este de 100 miligrame pe zi. O supradoză poate provoca leziuni nervoase sau probleme neurologice, inclusiv pierderea controlului asupra mișcării membrelor și problemele de echilibru. Este întotdeauna o idee bună să discutați cu medicul dumneavoastră înainte de a începe orice administrare de suplimente.

Apăsarea butonului "SNOOZE" la ceasul deșteptător pentru încă 10 minute, dimineața, poate contribui, de asemenea, la memorarea viselor. Deși conexiunea nu este perfect clară, un mic studiu publicat în decembrie 2015 a găsit o legătură între apăsarea butonului de amânare pentru alte câteva minute de somn și amintirea cu exactitate a viselor. Este posibil ca o scurtă trezire să permită creierului să fie suficient de conștient pentru a înregistra visele dintr-un ciclu final de somn.




Totuși, fiți precaut în a apăsa butonul de amânare dacă doriți să respectați programul de somn sănătos. Experții în medicina somnului nu vă recomandă să faceți acest lucru, deoarece somnul pe care îl retrăiți în timpul ultimelor câteva minute de odihna este un somn mai puțin linistitor. Plus, trezirea în același timp în fiecare zi vă ajută să vă mențineți corpul într-un program consistent de somn, ceea ce ușurează în general să adormiți noaptea și să vă treziți dimineața.

Pentru o mai buna intelegere a viselor si simbolistica acestora, va recomandam sa conspectati si urmatorul articol: Semnificatia viselor.

Top