Beneficiile surprinzatoare ale somnului de dupa-masa

Când simțiți că vine acea oboseala după-amiază, trebuie să vă luptați și să continuați activitatea inceputa sau să vă odihniti pentru o scurta perioada de timp? Acest lucru poate fi o dilemă pentru numeroase persoane, care se confrunta cu regularitate cu acest impas. Dar un nou studiu sugerează că, dacă doriti sa va minimizati riscul de tensiunea arterială, o scurta perioada de odihna in perioada de dupa masa poate avea numeroase beneficii asupra acesteia, pe langa un nou tonus pe care il veti resimti dupa o scurta perioada de odihna.

De mult timp a fost cunoscut faptul că somnul de dupa-masa vă poate face să vă simțiți revigorați și energizați. O scadere a tensiunii arteriale de pana la 2 milimetri de mercur [mmHg] poate reduce riscul de evenimente cardiovasculare, cum ar fi atacul de cord cu pana la 10%, deci chiar si o imbunatatire care nu pare drastica ar putea avea un efect major. Un studiu publicat in 2019 a inclus 212 de adulți cu o vârstă medie de 62 ani, a căror tensiune arterială sistolică medie a fost de 129,9 mmHg. Fiecare a purtat un monitor de tensiune arterială timp de 24 de ore, timp în care unii participanți au dormit la prânz, iar alții nu. Dintre cei care s-au odihnit, durata medie a somnului a fost de 49 de minute. După ce au controlat vârsta, sexul, medicamentele și factorii de stil de viață, cum ar fi activitatea fizică, statutul de fumator sau nu, consumul de alcool, cafea și sare, cercetătorii au descoperit că participanții care au dormit au avut tensiune arterială sistolică cu 5,3 mmHg mai mica fata de cei care nu au dormit.

Pentru comparație, modificările stilului de viață, cum ar fi reducerea consumului de sare sau alcool, au tendința de a reduce tensiunea arterială cu 3 până la 5 mmHg și un medicament cu doză mică pentru hipertensiune arterială scade de obicei nivelurile cu 5-7 mmHg.

Rezultatele studiului nu sunt convingătoare

Există motive să fiti încrezător că scăderea tensiunii arteriale observată la participanții la acest studiu a fost intradevar cauzata de somnul de dupa masa si nu de un alt factor extern. Chiar daca pare greu de crezut, o scurta pauza dupa-masa are numeroase beneficii. Unul dintre motive este că ambele grupuri de participanți au văzut o scădere similară a tensiunii arteriale în timpul somnului pe timp de noapte. Astfel, se poate elimina ipoteza conform careia somnul de dupa masa influenteaza in mod negativ somnul de seara.

Un alt motiv este faptul ca ambele grupuri au fost similare in ceea ce priveste factorii de risc de boli de inima, cu exceptia faptului ca au existat mai multi fumatori in grupul de somn de dupa-masa. Deoarece se știe că fumatul influenteaza in mod negativ tensiunea arterială, este si mai recomandata o perioada de relaxare dupa pauza de masa.

Concluzia este mai mult decât evidență. În momentul în care organismul cere o pauză, este mai mult decât indicat că această să fie acordată. Altfel, presiunea arterială începe să crească și poate duce la consecințe nefaste. Numeroase persoane, de cele mai multe ori aflate în intervalul 20-40 ani, nu resimt această nevoie de odihnă, fiind convinși că organismul lor este mai mult decât rezistent. În realitate, consecințele neacordării unei perioade de răgaz nu se văd imediat, ci după o perioada mai lungă de timp. Toți factorii externi la care este supus organismul ( poluarea, stresul ) împreună cu factorii interni ( fumatul, alcoolul, perioade de somn neregulate și superficiale ) îi slăbesc rezistență în timp. Daca dumneavoastra nu va protejati organismul, nimeni nu o va face.

Top