Osteoporoza: Preventie si diagnosticare

In Romania, una din trei femei cu varsta de peste 50 ani se confrunta cu probleme legate de fragilitatea oaselor. Femeile ating maximul masei osoase intre 25 si 30 de ani, densitate care ramane aceeasi pana la menopauza si scade atunci cand, sub influenta modificarilor hormonale, rata pierderii osoase depaseste rata formarii osului. Osteoporoza este o problema medicala care cauzeaza probleme ale posturii si slabiciune in traiectele de forta ale osului, determinate de pierderea masei osoase.

Consecinta clinica a unei densitati osoase scazute este fractura, riscul de fractura vertebrala dublandu-se comparativ cu osul normal si fiind de 2,5 ori mai mare in cazul soldului. Densitatea osoasa scazuta este un factor de risc modificabil pentru fracturi, iar pentru a face o analogie, aceasta densitate mica este pentru fractura ceea ce este colesterolul sau hipertensiunea arteriala pentru atacul de cord.Totusi, desi scaderea densitatii osoase este un factor natural al imbatranirii umane, strategiile de tratament si preventie a osteoporozei pot ajuta redobandirea fortei osului si implicit scaderea riscului de fractura.

Origine: Termenul “poroza” descrie aspectul oaselor osteoporotice care au fost taiate si examinate in interior. Maduva osoasa normala are inauntrul ei mici gaurele, dar un os afectat de osteoporoza are “gauri” mult mai mari.

Diagnosticare:

In ceea ce priveste diagnosticarea osteoporozei, nu exista inca o metoda de a determina structura osoasa ca atare, fara a efectua biopsia osului (ceea ce nu este nici practic si nici necesar). In schimb, diagnosticul actual se bazeaza pe o metoda radioimagistica numita osteodensitometrie (testarea DXA). Aceasta ofera masuratori precise ale cantitatii osoase (nu a calitatii sale propriu-zise) in diferite parti ale corpului. Organizatia Mondiala a Sanatatii (OMS) a stabilit criteriul de diagnostic in scopul predictiei sanselor mari de fractura, comparativ cu cele ale unei femei tinere, sanatoase. Importanta diagnosticarii osteoporozei prin testare DXA este data de faptul ca aceasta afectiune este diferita de alte boli comune deoarece nu are o singura cauza.

Sanatatea generala a oaselor unei persoane depinde de multe aspecte, pornind de la felul in care s-au format oasele in copilarie pana la nivelul de activitate fizica de-a lungul anilor.

In primii 20 de ani de viata, formarea osoasa reprezinta cel mai important factor. Dupa acest punct, preventia pierderii osoase devine subiectul de interes al clinicianului. Fiecare factor care determina osteosinteza in primii ani de viata, apoi osteoliza in perioada urmatoare, este considerat element de cauzalitate pentru boala osteoporotica. Testarea periodica va determina riscul dezvoltarii osteoporozei, indicand necesitatea unei schimbari a stilului de viata care pot preveni aparitia fracturilor pe os fragilizat!

Majoritatea dintre noi considera ca aceasta patologie este un lucru de care nu ar trebui sa ne facem griji pana in ultima parte a vietii, ceea ce este doar partial adevarat: da, varsta este factorul de risc principal in aparitia osteoporozei; femeile cu varsta peste 50 de ani au cel mai mare risc de a dezvolta aceasta boala. Incepand de la jumatatea vietii, atat femeile cat si barbatii sufera inceperea scaderii masei osoase, cu mentiunea ca femeile vor avea o rata de pierdere mai accelerata in anii de dupa aparitia menopauzei. Totusi, persoanele de orice varsta pot dezvolta osteoporoza, iar varsta este doar unul din multiplii factori de risc ai acestei patologii.

Este estimat ca bagajul genetic determina 50-90% din calitatea si cantitatea masei noastre osoase, la care se adauga mediul inconjurator si stilul de viata. Acest lucru ne atrage atentia asupra masurilor prevenitive din viata de zi cu zi, schimbari care pot reduce la jumatate riscul aparitiei osteoporozei!

Chiar daca avem deja osteoporoza, sau poate doar osteopenie (densitate minerala osoasa mai redusa, dar nu cat sa fie considerata osteoporoza) este foarte important sa imbunatim din timp sanatatea oaselor. Preventia/ intarzierea efectelor osteoporozei implica un complex de masuri ce include alimentatie corespunzatoare (echilibrata, bogata in calciu si vitamina D3), activitate fizica suficienta si un plan profilactic activ, stabilit alaturi de medicul de familie, deoarece nu este niciodata prea devreme sa ne intelegem si protejam sanatatea.

armonianaturii.ro/

De ce este important calciul?

Studiile au demonstrat legatura aportului zilnic de calciu cu masa osoasa- un consum insuficient in anii tineretii joaca un rol important in ceea ce priveste riscul dvs de osteoporoza. Cantitatea necesara de calciu se schimba pe parcursul vietii; de exemplu, avem nevoie de mai mult calciu pe masura ce imbatranim sau pe parcursul sarcinii.

Din ce alimente putem lua calciul:

• Legume cu frunze verzi (salata verde, spanac, kale, rucola, valeriana,etc) 94 mg/portie

• Somon (181 mg/portie)

• Suc de portocale cu calciu adaugat (375 mg/portie)

• Lapte sau chiar inlocuitor vegetal din soia, orez, migdale (299/portie)

• Iaurt cu grasimi putine, maxim 3,5% (415mg/portie)

De ce este importanta Vitamina D?

Vitamina D3 ajuta organismul sa absoarba calciul, fiind un nutrient pretios sintetizat in pielea noastra prin expunere la lumina soarelui. Foarte multe persoane primesc o cantitate inadecvata de vitamina D de la soare, aceasta deficienta vitaminica fiind extrem de frecventa in randul populatiei: la varstnici prin scaderea sintezei, la persoanele imobilizate la pat sau la cele care sunt private de lumina naturala din diverse motive, la persoanele care sufera de diverse afectiuni neurologice sau gastro-intestinale. Un studiu realizat pe 4000 de pacienti americani a aratat ca 42% dintre acestia aveau un nivel scazut al vitaminei D.

De unde putem lua Vitamina D:

Pe langa expunerea la lumina solara, vitamina se poate gasi in:

  •  Pestele gras, cum este somonul, somnul,etc (447 UI/portie)
  •  Galbenusul de ou (44 UI/un ou mare)
  •  Laptele imbogatit cu vitamina D (115-124 UI/portie)
  •  Suplimentele de vit D (aproximativ 1000 UI/zi O alimentatie sanatoasa per ansamblu, bogata in legume si fructe contribuie la intarirea oaselor si prin aportul de vitamina K, potasiu, magneziu si seleniu.

De ce ajuta exercitiul fizic preventia osteoporozei?

Nu mai este un secret pentru nimeni ca persoanele active au de obicei o densitate osoasa mai mare comparativ cu sedentarii. Sa ne gandim astfel: la fel cum facem exercitii pentru a avea muschi mai fermi si mai puternici, oasele noaste sunt tot un tesut viu care devine mai rezistent daca avem activitate fizica regulata. Daca apar dureri sau discomfort sever in timpul anumitor exercitii, nu este indicat sa fortam, ci sa excludem acea miscare fara sa renuntam de tot la gimnastica!

Ce tip de exercitii favorizeaza masa osoasa si previn osteoporoza? In urma unei evaluari generale a starii de sanatate, medicul dvs de Reabilitare medicala va intocmi alaturi de kinetoterapeut un plan de tratament fizical-kinetic adaptat nevoilor individuale.

  • Exercitii cu greutatea propriului corp: acestea implica lucrul impotriva gravitatiei in timp ce sunteti in picioare. Ele pot fi de impact mare (dans, alergat, sarituri) sau de impact mic (mers rapid pe banda, bicicleta eliptica)
  • Exercitii de forta: dezvolta rezistenta osoasa si intaresc masa muscular, cu ajutorul greutatilor, benzilor elastice si a greutatii corpului weights,
  • Exercitii pentru echilibru: intaresc stabilizatorii articulatiilor membrelor inferioare, ceea ce joaca un rol critic in prevenirea caderilor ce pot provoca fracturi

Cat de des ar trebui sa facem exercitii?

In mod ideal, treizeci de minute de exercitii combinate cel putin o data la doua zile ar trebui sa fie suficiente pentru o preventie eficienta, insa medicul va stabili daca este nevoie de mai multa sau mai putina activitate fizica, in functie de statusul functional si clinic al fiecarui pacient in parte.

Autor: Doctor Mihaela Parnia, medic specialist recuperare medicala

getbio.ro/

vegis.ro

Top