Analiza dietelor pentru diabet de tip 2

Nu exista o dieta care sa fie potrivita pentru orice persoana, insa este important sa intelegem cum putem sa pastram nivelul de zahar din sange la un nivel optim. Sa traiti o viata sanatoasa cu diabet inseamna sa va respectati tratamentul medicamentos, sa faceti miscare regulat si, la fel de important, sa stiti ce alimente sunt benefice sau daunatoare nivelului de zahar din sange. Daca tocmai ati fost diagnosticat cu diabet zaharat de tip 2, renuntarea la mancarurile favorite poate parea un lucru greu.

Insa, veti fi placut surprins sa aflati ca o dieta buna pentru diabet nu este atat de complexa sau iesita din comun.

Ce inseamna dieta pentru diabet?

O dieta pentru diabet este asemanatoare cu o dieta pe care doctorii o recomanda tuturor: include consumul multor fructe si legume bogate in fibre, cereale integrale cu masura, consumul de proteine din carne macra, si consumul moderat de grasimi sanatoase. Insa, daca aveti diabet, trebuie sa faceti cativa pasi in plus pentru alegerea unei diete.

Este important sa intelegeti bazele mentinerii sanatatii, reducand astfel riscul complicatiilor sau chiar ameliorarea diabetului.

De ce este important sa mancati echilibrat cand aveti diabet de tip 2?

Diabetul de tip 2 este caracterizat de o afectiune numita rezistenta la insulina, corpul nefiind capabil sa foloseasca insulina hormonala pentru a transporta glucoza catre celule si muschi pentru a fi folosita ca energie. Asta face ca glucoza sa se acumuleze in sange, ajungand la un nivel mai mare decat cel normal, ceea ce va poate afecta sanatatea.

Alegerea alimentelor potrivite poate ajuta la scaderea nivelului de zahar din sange, reducand astfel simptomele diabetului si a riscurilor complicatiilor, cum ar fi: leziuni ale nervilor, probleme de vedere, boli cardiace, leziuni renale sau accident cerebral. Uneori le este recomandat pacientilor sa slabeasca pentru a-i ajuta sa mentina sub control diabetul sau sa previna transformarea prediabetului in diabet. Este de preferat sa ignorati schimbarile ce au rezultate bruste si sa faceti schimbari mici, simple si usor de mentinut.

Mancati mai multe legume. Adaugati mai multe legume slabe in amidon pentru cina. Puteti chiar inlocui gustarile cu o leguma.

Fiti activi. Incercati sa faceti 30 de minute de activitate fizica, 5 zile pe saptamana. Daca nu aveti un stil de viata activ, puteti incepe cu activitate usoara de cate 15 minute de cateva ori pe saptamana si sa avansati treptat pana 150 de minute pe saptamana.

Mancati micul dejun. Respectarea mesei de dimineata are un efect important pentru pierderea in greutate. Puteti manca un iaurt cu fructe, nuci, omleta si paine integrala.

Persoanele supraponderale sau obeze au un risc mai mare de a dezvolta diabet. Supraponderabilitatea sau obezitatea va fac mai vulnerabili pentru anumite tipuri de cancer, osteoartrita, boala ficatului gras sau complicatii ale diabetului mentionate mai devreme.

vegis.ro

Este important sa urmariti cate calorii consumati daca aveti diabet?

Desi poate fi de folos, nu este o necesitate sa urmariti cate calorii consumati, acest lucru fiind mai degraba de folos pentru pierderea in greutate decat este pentru urmarirea calitatii nutritionale a dietei. Este mai important sa urmariti modul in care cantitatile portiilor si orele meselor va afecteaza nivelul glucozei din sange.

Cum va poate ajuta reducerea carbohidratilor sa stabilizati nivelul de zahar din sange?

Cel mai bun mod de actionare este gestionarea cantitatii de carbohidrati pe care o consumati. Desi cantitatea de carbohidrati permisa este influentata de varsta, nivelul de activitate, medicamentatia si rezistenta la insulina a individului, este extrem de important sa evitati consumul excesiv. Este recomandat sa consumati cel mult 60 de grame de carbohidrati la fiecare masa.

De ce ar trebui sa includeti fibra in dieta dumneavoastra?

O metoda excelenta de a va subtia talia si de a stabiliza nivelul de zahar din sange este consumul de alimente bogate in fibra. Fibrele nu sunt digerate de corpul uman, asa ca mancarurile bogate in fibra nu vor creste nivelul de zahar din sange la fel de rapid, deoarece acestea sunt procesate mai lent. Alimentele bogate in fibra va pot ajuta sa va simtiti satuli pentru mai mult timp, ajutand astfel pierderea in greutate.

Din pacate majoritatea adultilor nu mananca suficienta fibra. Indiferent daca aveti sau nu diabet, este bine sa urmati aceste recomandari. Femeile ar trebui sa consume minim 25 de grame de fibra pe zi, iar barbatii 38 de grame.

Care sunt sursele de grasimi sanatoase daca aveti diabet de tip 2?

Tipul de grasimi este mai important decat cantitatea: limitati consumul de grasimi saturate la cel mult 10% din totalul de calorii.

Luati in considerare sa consumati aceste surse de grasimi sanatoase:

• Avocado

• Uleiuri obtinute din porumb

• Nuci, migdalele, arahide

• Ulei de masline

• Seminte, cum ar fi susan, dovleac si floarea-soarelui

Care sunt cele mai sanatoase condimente pentru persoanele cu diabet de tip 2?

Zaharul poate fi gasit in multe condimente, cum ar fi ketchupul si sosul de gratar. Trebuie sa cititi eticheta si sa alegeti variantele ce contin putin zahar.

Iata cateva sugestii de condimente:

• Mustar Dijon

• Ulei de masline

• Otet, inclusiv otet balsamic

• Ierburi aromate

• Sos iute

• Humus

Sugestii de diete:  Este important sa va consultati cu un dietetician care sa aibe experienta cu diabeticii. Acesta va poate ajuta sa ramaneti la greutatea potrivita, satisfacand simultan toate nevoile dumneavoastra nutritionale.

In general sunt recomandate dieta mediteraneana sau o dieta care sa amelioreze hipertensiunea. Aceste diete nu sunt pe termen scurt, ci au scopul de a crea fundatia unor obiceiuri sanatoase. Dieta mediteraneana a fost studiata decenii la rand si s-a concuzionat ca este benefica in reducerea riscului bolilor de inima. Acest lucru este important deoarece persoanele cu diabet sunt de pana la patru ori mai predispuse sa dezvolte boli de inima fata de o persoana care nu are diabet.

Dieta mediteraneana se concentreaza pe fructe si legume, cereale integrale, ulei de masline, nuci, peste si reduce consumul de carne rosie. Dietele de reducere a hipertensiunii sunt asemanatoare cu cea mediteraneana, la care se adauga consumul de lactate slabe in grasimi. Este posibil ca medicul sa va limiteze consumul de sodiu zilnic.

Va reamintim ca este extrem de important sa vorbiti cu doctorul dumneavoastra inainte de a urma o dieta !

Dieta ketogenica. Presupune cosumul redus (de 20 pana la 50 de grame) de carbohidrati, facandu-va sa ajungeti intr-un stadiu de ketoza, aceasta detetminand corpul sa consume grasimile pentru energie in locul carbohidratilor. Exista cateva studii care confirma ca aceasta dieta va poate ajuta sa slabiti, poate reduce rezistenta la insulina si imbunatati nivelul de glucoza din sange. Totusi, aceasta este in continuare o dieta controversata asa ca trebuie sa va sfatuiti cu doctorul dumneavoastra pentru a afla avantajele si dezavantajele acestei diete.

Intermittent Fasting (Postul intermitent). Acesta presupune sa mancati numai intr-o fereastra de cateva ore pe zi sau sa mancati un numar foarte mic de calorii pe zi. Majoritatea studiilor efectuate pe aceasta tema s-au efectuat fie pe grupuri mici de subiecti, fie pe animale. Desi acestea au concluzionat ca dieta poate fi benefica, este o dieta drastica. Reducerea meselor pe zi poate afecta in mod negativ nivelul de zahar din sange sau poate provoca hipoglicemie (nivel scazut de zahar in sange), in special daca folositi insulina.

Dieta paleo. Aceasta dieta are ca premiza consumul unei diete asemanatoare cu cea pe care o aveau stramosii nostrii vanatori. Se concentreaza pe consumul de fructe, legume, nuci, carne si anumite grasimi, si elimina cerealele si lactatele. Exista putine studii credibile care sa spuna ca aceasta dieta poate sa imbunatateasca controlul asupra nivelului glucozei pentru persoanele cu diabet de tip 2.

In concluzie, orice dieta care pare inselatoare, nu este sustinuta de studii, este prea restrictiva sau promite rezultate prea bune (cum ar fi pierderea in greutate cu X kilograme intr-un timp scurt) ar trebui ignorata. La lista dietelor ce trebuiesc evitate adaugam dietele care inlocuiesc mesele cu sucuri/lichide, cele de detoxifiere, dieta ciorbei de varza, diete bazate pe cele militare.

Sfaturi daca mancati in oras

Respectati portiile potrivite. Ideal, masa pe care o veti avea in oras ar trebui sa semene cu cea de acasa: jumatate sa fie legume (la aburi daca se poate), un sfert sa fie proteine, iar ultimul sfert sa fie cereale integrale. Aveti grija sa nu consumati prea multi carbohidrati la o singura masa si evitati mancarurile cu grasimi saturate.

Fiti prudenti cu alcoolul. In primul rand trebuie sa va consultati cu doctorul dumneavoastra daca aveti voie sa consumati alcool. Daca aveti voie, trebuie sa stiti ca el va poate creste pofta de mancare. Limitati consumul la un singur pahar.

Cum sa gasiti ajutor pentru crearea unei diete pentru diabetul de tip 2?

Stiti deja cat este important ca familia si prietenii sa va sustina si sa va ajute in alegerile alimentare pe care le faceti. Insa, pe langa cercul celor apropiati, exista inca o persoana care va poate ajuta: dieteticianul dumneavoastra.

Diabetul este un caz individual. Cerintele corpului dumneavoastra vor varia mult in functie de varsta, nivelul de activitate, rezistenta la insulina si medicamentatia pe care o urmati. Un dietetician bun care are cunostinta si experienta cu diabetul o sa va ajute sa creati un plan alimentar care sa indeplineasca cerintele dumneavoastra privind greutatea si nivelul de glucoza, fara a fi prea restrictiv asupra mancarurilor dumneavoastra preferate.

Top