8 Sfaturi pentru reducerea stresului provocat de hepatita C

Primirea veștii că aveți hepatită C poate provoca stres și anxietate. Hepatita C atacă mai mult decât ficatul, poate să vă afecteze chiar și sănătatea mentală. În general, persoanele cu hepatită C prezintă nivele ridicate de oboseală, depresie și stres. Aceste probleme sunt cauzate parțial de factori fizici: Virusul poate afecta producția de proteine hepatice a organismului, ceea ce poate provoca un răspuns sub formă de stres. Însă, oboseala poate fi provocată și de factori psihologici.

De exemplu, faptul că ați fost surprins de diagnostic și vă faceți griji de modul în care va decurge tratamentul și cât va costa. Infecția în sine poate provoca oboseală, iar acest lucru vă va îngreuna activitățile cotidiene, lucru care la rândul sau va provoca si mai mult stres. Trebuie să știți că aceste sentimente sunt normale, însă prea multe griji pot declansa consecinte nefavorabile sanatatii dumneavoastra. Stresul pe termen lung poate slăbi sistemul imunitar, poate afecta digestia, somnul, iar toate acestea cumulate vă pot face susceptibili la infecții.

Dar sunt si vești bune! Există moduri prin care vă puteți controla nivelul de stres ce poate apărea în urma diagnosticării, iar odată cu parcurgerea tratamentului vă veți baza pe aceste soluții din ce în ce mai rar. Iată 8 strategii pe care le puteți încerca:

1. Începeți tratamentul pentru hepatită C și urmați-l

Respectarea unui tratament pentru hepatită C poate reduce multe simptome ce pot provoca stresul, anxietatea, depresia și oboseala. În unele cazuri, persoanele afectate de hepatită C sunt copleșite de oboseală încât ajung să se bazeze pe ajutorul pentru persoanele cu handicap. Însă, începerea unui tratament poate elimina aceste simptome și vă va face să simțiți că ați redobândit controlul asupra vieții dumneavoastră, ceea ce va duce la îmbunătățirea moralului.

2. Cereți-i doctorului să faceți un control pentru depresie

Pentru persoanele cu hepatită C, oboseala și depresia sunt corelate. Un studiu din 2017 a concluzionat că persoanele cu afecțiuni hepatice cirotice prezintă semne de oboseală provocate de depresie. În plus, oboseala nu se ameliorează întotdeauna atunci când începeți tratamentul. Ba chiar mai mult, unor persoane li s-au agravat simptomele de depresie odată cu începerea tratamentului. Dacă banuiți că aveți depresie înainte, în timpul sau în urma tratamentului de hepatită C, doctorul dumneavoastră vă poate recomanda un psihiatru. Este posibil să vi se recomande să luați antidepresive sau să vorbiți cu un terapeut.

3. Căutați un grup de sprijin

Interacțiunea cu alte persoane cu hepatită C vă va ajuta să nu vă simțiți singuri. Întrebați-vă medicul dacă știe grupuri de sprijin sau căutați online.

4. Faceți activitate fizică

Efortul fizic poate combate oboseala și reduce stresul, îmbunătățindu-vă starea de spirit. Numeroase studii au arătat că sportul duce la îmbunătățirea încrederii de sine în timp ce vă îmbunătățește abilitățile fizice. Dacă afecțiunea dumneavoastră este într-un stadiu avansat sau prezentați simptome grave de oboseală, trebuie să discutați cu medicul dumneavoastră cum să începeți efortul fizic într-un mod care să nu provoace probleme. În general, mersul pe jos și pe bicicletă sunt moduri foarte bune de a face activități aerobice moderate.

5. Acordați atenție programului de dormit

Între 60 și 65% din persoanele ce suferă de hepatită C au probleme cu somnul, iar aceste probleme pot provoca o creștere a nivelului de stres. Pentru a vă îmbunătăți somnul încercați să vă culcați și să vă treziți la aceeași oră în fiecare zi și nu vă mai uitați la televizor sau pe telefon cu măcar o oră înainte de culcare.

6. Scrieți un jurnal

Acesta vă poate ajuta să urmăriti simptomele și starea de spirit, lucru ce poate fi de ajutor atât dumneavoastră, cât și medicului. De multe ori este ușor să trecem cu vederea modul în care ne simțim înainte, în timpul și după un tratament. Scrierea simptomelor poate fi o formă de terapie. Este posibil ca scriindu-vă gândurile într-un jurnal să petreceți mai puțin timp frământându-vă. De asemenea, urmărirea simptomelor și emoțiilor vă poate ajuta să observați un tipar.

7. Încercați meditația, yoga și exercițiile de respirație

Aceste tehnici s-au dovedit a fi eficiente în reducerea stresului. Un studiu din 2010 a arătat că 30% din persoanele cu hepatită C practicau meditația și exerciții de respirație pentru a reduce stresul. Acest lucru poate sugera că medicii ar trebui să fie conștienți de legătura corp-minte și să recomande anumite tehnici pacienților, având în vedere utilizarea la scară largă și eficacitatea acestora.

8. Luați inițiativă în legătură cu sănătatea dumneavoastră

Dacă aveți grijă pe cât posibil de sănătatea dumneavoastră veți îndepărta sentimentul de neajutorare. Este important să înțelegeți funcțiile ficatului și rezultatele testelor ca să puteți discuta cu doctorul dumneavoastră despre opțiunile de tratament, iar astfel vă veți simți in control.

Top