Ce este A1C si de ce este important pentru persoanele cu diabet zaharat?

Testul A1C este un instrument comun pentru diagnosticarea și gestionarea diabetului de tip 2. Un prim pas în managementul diabetului dumneavoastră este analiza rezultatului testului A1C. Este posibil să fi auzit de acest șir alfanumeric la diagnosticare sau în timpul vizitelor la medicul diabetolog. Deci, ce înseamnă exact acest șir și de ce ar trebui să vă gândiți la stabilirea propriului obiectiv A1C?

A1C este un indice al valorii medii a zahărului din sânge, din ultimele trei luni. Totodată, poate fi considerat ca o imagine de ansamblu. Este adesea folosit și pentru a estima dacă vă îndepliniți obiectivele de glucoză din sânge, cu modificări ale stilului de viață sau ale medicamentației. El poate fi folosit și pentru a diagnostica diabetul de tip 2, împreună cu alte analize de sânge. Un nivel A1C între 5,7-6,4% indică prediabet și 6,5% sau mai mult indică diabet zaharat.

Cum funcționează testul A1C?

Acesta funcționează prin măsurarea cantității de glucoză (zahăr) care se lipește de hemoglobina din celulele sanguine. Hemoglobina reprezintă o parte din celulele roșii care transportă oxigen la alte celule. Cu cât este mai mare nivelul glucozei din sânge, cu atât o cantitate mai mare va fi atașată hemoglobinei. Rezultatul acestei analize este nivelul de A1C, care este raportat ca procent. Nivelul normal de A1C este sub 5,7%. Chiar dacă utilitatea A1C este în dezbatere, consensul general în comunitatea medicală recomandă măsurarea nivelului A1C de trei ori pe an.

De ce este important nivelul A1C?

Este important deoarece scăderea acestui indice poate reduce riscul problemelor oculare și afecțiunilor survenite rinichilor.

Cât de precis este testul A1C?

Rezultatul A1C poate fi afectat de diferite activități, cum ar fi dializa, care este un tratament utilizat pentru a filtra sângele, când rinichii nu reușesc. Sarcina, pierderea recentă de sânge sau transfuzia, anumite medicamente și anemia, o afecțiune în care nu aveți o cantitate suficientă de celule sanguine sănătoase, pot afecta și ele A1C, potrivit Centrului pentru Controlul și Prevenirea Bolilor (CDC). În aceste cazuri, medicul dumneavoastră poate utiliza un test diferit pentru a măsura glicemia.

Este important că oamenii să știe că A1C este un test eficient pentru marea majoritate, dar există cazuri rare sau neobișnuite în care nu reflectă media zahărului din sânge.

Care este un obiectiv ideal pentru A1C?

Numeroase persoane cu diabet zaharat, care nu sunt însărcinate, vor viza un rezultat al testului A1C de 7%, sau mai puțin. Totuși, este recomandat să vă individualizați obiectivul A1C în baza circumstanțelor dumneavoastră. Vârsta, sexul, greutatea și alte afecțiuni de sănătate trebuie luate în considerare în determinarea valorii ideale A1C pentru dumneavoastră. O astfel de valoare este stabilită împreună cu medicul diabetolog, după ce vi se va efectua o riscogramă și veți parcurge o serie de teste preliminare.

Recomandarea generală este să încercați să aveți un procent A1C cât mai scăzut posibil, fără a provoca efecte secundare adverse. Unul dintre cele mai comune efecte secundare îl reprezintă episoadele de glicemie scăzută în mod sever.

Modificări ale stilului de viață care vă pot ajuta să vă micșorați procentul A1C

Procentul A1C indică faptul că aveți prediabet sau diabet. Dar există numeroase modalitați care funcționează în diferite moduri pentru a reduce nivelul de glucoză din sânge. Pe lângă acestea, modificările stilului de viață pot să se dovedească foarte benefice în timp. Etape relativ simple care pot ajuta la prevenirea sau întârzierea complicațiilor, includ:

  • Exerciții fizice Conform cercetărilor anterioare, se recomandă 150 de minute de exerciții fizice pe săptămână. Este extrem de important ca oamenii să practice sport, fiind o modalitate de relaxare și o alternativă eficientă în micșorarea nivelului de zahăr din sânge.
  • Acordați o atenție sporită dulciurilor Se recomandă reducerea consumului de alimente care au cel mai mare impact asupra nivelului glucozei din sânge, respectiv sucurile carbogazoase, sucurile de fructe, deserturi și carbohidrați rafinați, cum ar fi pâinea albă și orezul alb.
  • Greutatea optimă Activitatea fizică constantă și o dietă personalizată încurajeaza pierderea în greutate, ceea ce duce la scăderea procentului A1C. Un studiu publicat în februarie 2018 a constatat că 46% dintre persoanele cu diabet de tip 2 care au urmat o dietă intensivă, supravegheată timp de un an, au intrat în remisiune completă.
  • Reducerea stresului Un studiu prezentat în noiembrie 2018 a corelat stresul acut și pe termen lung, la domiciliu sau la locul de muncă, cu un risc de diabet de tip 2 de două ori mai mare la femeile în vârstă. Se recomandă reducerea stresului, aplicând diferite metode ce se dovedesc eficiente pentru dumneavoastră, precum practicarea unui hobby, a meditației sau a plimbărilor în aer liber.

Este necesară o perioada de timp pentru ca schimbările pozitive să se reflecte în procentul A1C. Uneori, oamenii sunt surprinși să constate că valorile au rămas neschimbate de la testarea precedentă la cel actuală. Dar nu trebuie să vă descurajați dacă eforturile dumneavoastră nu au redus încă nivelul A1C. Perseverența este cheia succesului!

Top