Cum stiti daca aveti deficit de potasiu?

Potasiul este un mineral esențial pentru activitatea musculară. Acesta relaxează pereții vaselor de sânge, scăzând astfel tensiunea arterială (prevenind hipertensiune arterială) și are și efecte benefice împotriva crampelor. Însă, trebuie avut în vedere faptul că o cantitate prea scăzută de potasiu poate fi la fel de periculoasă că și un exces de potasiu. Iar pentru anumite persoane, precum cele cu afecțiuni renale, potasiul poate fi un nutrient dificil de manageriat.

Cantitatea de potasiu recomandată pentru majoritatea adulților

Deci, de cât de mult potasiu are nevoie de o persoană adultă? Aproximativ 4.700 de miligrame (mg) pe zi. Iată câteva surse alimentare bogate în potasiu:

  • 1 cartof mediu, copt, cu coajă: 930mg
  • 1 cană de spanac gătit: 840mg
  • 1 banană: 420 mg
  • 1 cană de morcovi tocați: 410 mg
  • 1 cană de lapte cu conținut scăzut de grăsimi: 350 până la 380 mg

Beneficiile unei cantități adecvate de potasiu

Potasiul este o parte esențială a dietei dumneavoastra și poate chiar să vă ajute să vă manageriati tensiunea arterială ridicată. Acest lucru este posibil deoarece potasiul vă ajută să reduceți efectele sodiului asupra corpului. In momentul consumului de potasiu, eliminati o cantitate crescuta de sodiu prin urină. Adulților cu tensiune arterială mai mare de 120/80 milimetri de mercur (mmHg), care nu suferă de boli renale, le este recomandată cresterea cantitatii de potasiu din dieta zilnica, dar doar dupa un control amanuntit in cadrul medicului nutritionist.

Un studiu, publicat în noiembrie 2017 în Jurnalul American de Nutriție Clinică a analizat modul în care sarea îmbogățită cu potasiu ar putea oferi unele beneficii pentru pacienții care se recuperează dupa un accident vascular cerebral. Studiul a analizat 300 de pacienți cu AVC și i-a împărțit în trei categorii: cei cărora li s-a administrat sare obișnuită, cei cărora li s-a administrat sare îmbogățită cu potasiu și cei cărora li s-a administrat sare îmbogățită cu potasiu și magneziu. Cercetătorii au evaluat apoi performanțele neurologice ale pacienților cu accident vascular cerebral la trei luni și la șase luni. După șase luni, au descoperit că pacienții cărora li s-a administrat sarea îmbogățită cu potasiu și magneziu au avut cea mai bună performanță neurologică, urmată de pacienții cu sare îmbogățită cu potasiu și, în final, pacienți care consumau sare obișnuită. Cercetătorii au concluzionat că magneziul și potasiul, combinate, ar putea avea numeroase beneficii pentru pacienții ce trec printr-o astfel de recuperare.

Conform ultimelor studii, oamenii consumă mai puțin potasiu deoarece optează pentru alimente procesate și trec în plan secundar fructele și legumele. Analizând statisticile, cercetătorii au concluzionat faptul că mâncăm aproximativ o treime din potasiul consumat de generațiile anterioare, motiv cauzat de consumul crescut al alimentelor procesate.

Dietele bogate în potasiu pot ajută la scăderea tensiunii arteriale crescute și, prin urmare, la reducerea riscului de deces cauzat de afecțiunile cardiologice. O dietă bogată în potasiu poate încetini progresul bolii renale, poate reduce riscul de pietre la rinichi și chiar și apariția osteoporozei. Nivelurile scăzute de potasiu din sânge sunt asociate cu intoleranță la glucoză, iar creșterea cantității de potasiu poate ajută la prevenirea dezvoltării diabetului de tip 2. Dar această creștere trebuie atent supravegheată de către medicul dumneavoastră, pentru a preveni eventualele probleme secundare.

Riscurile unei cantități crescute de potasiu

O cantitatea prea mică de potasiu în sânge, precum și o cantitate prea mare pot provoca unele probleme majore în ceea ce privește sănătatea. Iar de cele mai multe ori, nu există nici un simptom al acestor circumstanțe, prevenția nemaifiind posibilă. Unele persoane sunt mai expuse riscului de a dezvolta niveluri ridicate de potasiu, decât altele. Rinichii dumneavoastră ajută la reglarea cantității de potasiu din organism. Persoanele care suferă de afecțiuni renale, cum ar fi afecțiunile renale cronice, nu ar trebui să consume prea mult potasiu; în caz contrar, ar putea dezvoltă un exces de potasiu în sângele lor, denumit hiperkaliemie. Un test de sânge poate indică dacă aveți hiperkaliemie: Un interval normal de potasiu este de aproximativ 3,6 până la 5,2 milimoli pe litru (mmol / l), în timp ce nivelurile mai mari de 6 mmol / l sunt considerate periculoase.

Este important să fiți conștient de nivelurile de potasiu, deoarece hiperkaliemia nu cauzează adesea simptome. Dar, la niveluri extrem de ridicate, hiperkaliemia poate provoca bătăi neregulate ale inimii, greață, slăbiciune musculară și paralizie. În aceste cazuri, nivelurile excesiv de mari de potasiu pot necesită medicație de urgență sau dializă. Desigur, nivelurile scăzute de potasiu pot avea un impact semnificativ asupra sănătății dumneavoastră.

Deci, ce determină scăderea nivelului de potasiu prea scăzut, o afecțiune numită hipokaliemie? Cea mai obișnuită cauză este medicația care mărește intensitatea urinărilor, ceea ce duce la eliminarea unei cantități crescute de potasiu. Alte cauze ar putea include alcoolismul, traumatismele sau procedurile chirurgicale. Vărsăturile și diareea reprezintă cele mai comune cauze pentru scăderea nivelului de potasiu. Din păcate, simptomele pot fi greu de atribuit: este posibil să aveți o stare de oboseală, crampe musculare, constipație sau chiar bătăi neregulate ale inimii. Pentru pacienții cu nivel scăzut de potasiu, există suplimente, dar asigurați-vă că nu le luați pe cont propriu! De asemenea, asigurați-vă că vă adresați medicului dumneavoastră înainte de a încerca înlocuitori de sare, deoarece aceștia pot crește nivelurile de potasiu din sânge.

Cele mai bune surse alimentare de potasiu

  • Potasiul se găsește într-o gamă largă de fructe, legume și chiar produse de origine animală. Sursele potențiale de potasiu pot include:
  • Fructe, inclusiv mure, struguri, roșii, portocale, nectarine, grapefruit, pepene galben, kiwi și banane
  • Legume, inclusiv morcovi, fasole, cartofi, cartofi dulci, broccoli, dovlecei, vinete și castraveți
  • Nuci și semințe, cum ar fi fistic, migdale și semințe de dovleac
  • Produse lactate, inclusiv iaurt și lapte cu conținut scăzut de grăsimi
  • Carne albă și roșie

1. Ce alimente au un conținut ridicat în potasiu?

Cele mai bogate alimentele în potasiu, care au mai mult de 200 mg sunt:

  • caise
  • anghinare
  • avocado
  • banane
  • sfeclă
  • varză de Bruxelles
  • pepene galben
  • portocale
  • cartofi
  • dovleac
  • spanac (gătit)
  • cartofi dulci
  • roșii

2. Ce alimente au un conținut scăzut în potasiu?

  • coacăze
  • varză
  • bame
  • ceapă
  • ananas
  • zmeură
  • pepene

3. Care este rolul potasiului?

Potasiul vă ajută să vă contractați mușchii, funcția nervilor, bătăile inimii rămân regulate, iar celulele dumneavoastră mențin echilibrul fluidelor și electroliților. Acesta poate ajuta la reducerea riscului de pietre la rinichi și la prevenția afecțiunilor osoase.

4. Ce se întâmplă dacă aveți un nivel scăzut de potasiu?

Nivelurile scăzute de potasiu pot fi la fel de periculoase ca și nivelurile ridicate de potasiu. Este posibil să simțiți o oboseală accentuată și crampe musculare, toate acestea putând necesita tratament imediat. Uneori, este posibil să nu aveți niciun simptom. Un test de sânge poate confirma dacă nivelurile de potasiu sunt anormal de scăzute sau ridicate.

5. De cât de mult potasiu aveți nevoie într-o zi?

În timp ce majoritatea oamenilor consumă aproximativ 3.500 - 4.500 mg pe zi, cantitatea recomandată este de 4.700 mg pe zi.

Top